A A A K K K
для людей з порушеннями зору
ІРЦ Іллінівської ОТГ

Порушення писемного мовлення у дітей

Вашій дитині запропонували логопедичні заняття. Ви здивовані?  Дуже часто доводиться чути: "Моя дитина вимовляє всі звуки", "Навіщо  нам логопед?", "У нас є репетитор"(І це у другому класі). Не поспішайте відмовлятись. Перш за все,  з'ясуйте причину, з якої Вам рекомендували логопедичні заняття. Часто батьки єдиною мовленнєвою патологією вважають вади звуковимови.

Як відомо, мовлення буває усне та письмове. До письмового мовлення належить читання та письмо. У початковій школі вміння читати і писати є основною метою, щоб у подальшому навчанні ці навики стали знаряддям до оволодіння іншими  науками. Можливо, Ваша дитина до школи виправила всі недоліки усного мовлення, можливо, щось від Вас приховалось, стало звичним і непомітним, але у мовленні письмовому виникають проблеми  у вигляді стійких і типових помилок.

Звернімось до помилок на письмі. Це можуть бути стійкі пропуски голосних чи приголосних букв, перестановки букв у словах, пропуски та перестановки складів, додавання букв і складів у слова. Це можуть бути стійкі заміни дзвінких і глухих, твердих і м'яких приголосних, заміни голосних, свистячих та шиплячих, африкатів та їх компонентів. Це можуть бути стійко неправильно написані букви і спотворено написані речення. Це все дає Вам повне право звернутись до шкільного логопеда. Фахівці вважають, що попередня дефектна вимова на внутрішньому рівні може затримуватись до двох років.

На жаль, багато батьків  вважають такі помилки безглуздими, викликаними особистими якостями дитини: грайливістю, неуважністю та ін. Насправді, в основі подібних помилок лежать більш серйозні причини. Письмо формується тільки в процесі цілеспрямованого навчання. Специфічні розлади письма мають назву "дисграфія". Виділяють декілька видів дисграфій і кожна з них має свої стійкі, специфічні помилки.

Моя мета полягає не у знайомстві з видами дисграфій, а у привертанні Вашої уваги до стійких, типових, "цікавих", "дивних" помилок у роботах Вашої дитини. Розібратись, яка саме форма дисграфії, допоможе очна консультація з логопедом. За характером помилок вчитель-логопед визначить, які саме процеси не сформовані і допоможе дитині певними вправами їх сформувати.

Учитель-логопед не дублює вчителя, він виконує свою роботу з корекції певних дефектів мовлення, закладає фундамент для успішного засвоєння дітьми шкільної програми. Заняття з логопедом – це не урок. Завданням логопеда є не оцінка знань дитини, а допомога їй.

Китайці кажуть: "Не бійся, що не знаєш, бійся, що не вчишся". Ми всі боїмося помилок, а наші діти особливо. Компенсаторні можливості дітей досить великі. Логопед виявить не лише слабкі сторони, щоб знати з чим працювати, але і сильні - на які треба спиратись. Логопедичні заняття, розвиваючи мовлення, розвивають і психічні функції, і внутрішній світ дитини, роблять її впевненою у собі.

Молодші школярі полюбляють міркувати і грати, розгадувати загадки і розкривати таємниці. Вони прагнуть до пригод.

Логопед завжди прагне зберегти цю зацікавленість у заняттях і зробити їх максимально корисними. Не ставтесь до занять, як до чогось другорядного. Вашим дітям дуже потрібна Ваша увага і розуміння проблем, а логопеду співпраця та допомога, щоб якісно виправити всі недоліки.

Чому коли у дитини щось не вдається у навчанні, Ви її сварите, примушуєте переписувати кілька разів домашнє завдання, тим самим доводячи її до неврозів і не бачите можливостей піти іншим шляхом?

Можливо, саме Ваша дитина буде розумніше, успішніше, впевненіше у собі. На сході кажуть: "Яким би не був довгим шлях, він завжди починається з першого кроку".

 

       ПОРАДИ ЛОГОПЕДА

  1. Важлива роль у формуванні особистості дитини, зокрема у розвитку її мовлення, належить сім`ї. Адже перші слова, перші речення дитина вимовляє в колі близьких людей – батька, матері, бабусі, дідуся. Якщо ми любимо свою дитину, бажаємо їй добра та світлої долі, невже байдуже поставимося до труднощів, які згодом спричинюють вади мовлення! Вчасне не виправлення мовленнєвих вад призводить до порушень розвитку дитини,      спричиняє труднощі у сприйманні та аналізі як навчального матеріалу, так і реальних подій. От чому логопед завжди попереджає батьків, намагаючись застерегти їх від легковажного ставлення до проблем мовлення їхнього малюка.
  • У світі звуків
  •  Наше мовлення складається із звуків. Правильно вимовляти звуки рідної мови дитина має навчитися до школи. Важливим завданням мовленнєвого розвитку дітей є виховання звукової культури мовлення. Поняття звукової культури мовлення досить складне і широке, воно містить цілий ряд важливих компонентів: чітку артикуляцію звуків рідної мови, фонетичну і орфоепічну правильність мовлення, правильне мовленнєве дихання, силу голосу, темп і тембр мовлення, інтонаційні засоби виразності (наголос, логічні паузи, ритм), фонематичний слух. У шкільному віці простежується неправильна вимова дитиною звуків. Це цілком закономірне явище. Але більшість дітей не може самостійно опанувати правильну звуковимову, отже, потребує допомоги дорослих. Не всі батьки приділяють цьому серйозну увагу. Деякі вважають, що настане час, і дитина сама навчиться говорити. Якщо ж дитина продовжує і за рік-два говорити з помилками, вони дивуються: «Чому ж ти досі не навчився говорити правильно?». Допомогу дітям із серйозними вадами мовлення надають спеціалісти – вчителі-логопеди. Щоб своєчасно виправити звуковимову дітей, батьки мають знати ті вади, які найчастіше зустрічаються у шкільному віці. Розрізняють такі види неправильної вимови: пропуск звуків, заміна звуків, спотворення звуків.
  • Чиста і правильна звуковимова залежить від багатьох чинників. Значну роль відіграють індивідуальні особливості дитини, стан її психічного розвитку. Недоліки вимови звуків можуть бути зумовлені пошкодженням центрального або периферійного відділів мовленнєвого апарату внаслідок інфекційних хвороб або вроджених вад. У таких випадках потрібне втручання ще й спеціалістів-лікарів.
  • Поради батькам
  •  Не повторюйте за дитиною неправильної вимови звуків;
  •  Розмовляйте з дитиною, правильно вимовляючи слова;
  •  Своєчасно виправляйте неправильну звуковимову дитини;
  •  Якщо мовлення вашої дитини нечітке і незрозуміле для оточення, зверніться до вчителя-логопеда;
  • Вірші, чистомовки, скоромовки стануть надійними помічниками у вихованні правильного і виразного мовлення.
  • Чи вміє ваша дитина відповідати на запитання, звертатися із запитанням? Чи вміє розповісти про побачене? Усі ці мовленнєві звички дуже потрібні будуть у школі.
  • Змалку дитині варто спілкуватися з людьми, ділитися своїми думками і враженнями. Розмова дорослих з дитиною має особливе значення, вона впливає на розвиток мовлення і загальний розумовий розвиток. Діти, з якими батьки багато і вдумливо говорять, розвиваються швидше і мають правильне мовлення.
  •  Поради батькам
  1. Використовуйте кожну вільну хвилинку для розмови з дитиною;
  2. Пам’ятайте, що головними й провідними співрозмовниками в родині є мати, батько,дідусь чи бабуся;
  3. Запропонуйте дитині змагання «Чия казка краща?», «Чия розповідь краща?» (з участю усіх членів сім`ї).

 

 

 

 

Розвивайте мову, рідну та чудову

Скоромовки - логопедичні чистомовки

 

   Одна з порад логопеда – віршовані чистомовки (скоромовки) на вимову проблемних звуків. Хотілося б зауважити, що до цих вправ можна переходити лише тоді, коли у дитини вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку, представленого у вправі.

   Окрім даного матеріалу ви можете імпровізувати.

Наприклад, промовити,

як дзижчить бджілка (Дж-ж-ж-ж-ж),

як гуде поїзд (У-у-у-у-у-у),

як мати колисає дитину (А-а-а-а-а-а),

як пищіть комар (Дз-з-з-з-з-з) і т.п.

   Також можна різноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по різному: голосно, тихо, швидко або повільно.

   Щоб заняття було більш ефективним, пропоную таку його послідовність:

1. Гімнастика для пальчиків

2. Вправи для дихання та артикуляціонна гімнастика (губи, язик)

3. Голосові вправи

4. Вправи з мовним матеріалом

   Але майте на увазі: дитині має бути цікаво, тоді вона буде більш уважною і не так швидко втомиться, частіше хваліть дитину і вона буде більш старанною. Бажаю успіхів!

Приклади чистомовок:

***

Ла-ла-ла: Алла дівчинка мала.

Ли-ли-ли: В гост ми до неї йшли.

Ло-ло-ло: В Алли тісто підійшло.

Ла-ла-ла: Пирогів вона спекла.

Л’є-л’є-л’є: Чаю Аллочка нал’є.

Лі-лі-лі: Ось лимони на столі.

Лю-лю-лю: Дуже кисле не люблю.

***

Ра-ра-ра: Дуже рада дітвора.

Ар-ар-ар: Ми поїдем в зоопарк.

Ро-ро-ро: Доберемось на метро.

Ру-ру-ру: В зоопарку кенгуру.

Ру-ру-ру: Риє кріт собі нору.

Ру-ру-ру: Заєць обдира кору.

Ра-ра-ра: Закінчилася в нас гра.

***

Жужжить у Жені

Жук у жмені.

"Жу-жу-жу, жу-жу-жу!

Я з тобою не дружу!"

***

Соня смажила млинці,

Ось і тісто на руці.

Як з роботи прийде тато –

Хай він з’їсть млинців багато.

 

Коли потрібна допомога логопеда при порушенні писання та читання.

(Рекомендації  батькам)

     Навчити дітей читати і писати - завдання не з легких. І не всім дітям легко і просто даються ці, на думку дорослих, елементарні речі. Дитина може бути багато в чому розумніше і талановитіші однолітків - і робити самі неймовірні, з точки зору батьків або вчителя, помилки при читанні і писанні. Оскільки письмо і читання тісним образом взаємозалежні, порушення письма, як правило, супроводжуються порушеннями читання. Щоб контролювати своє письмо, дитина повинна читати написане, і, навпаки, при читанні вона користується написаним нею або іншим текстом. Процес письма, який у дорослої людини автоматизований, викликає у дитини безліч проблем. Письмо - це складна форма мовної діяльності, багаторівневий процес. Письмо тісно пов'язане з усним мовленням, ступенем його  розвитку. Воно ґрунтується на вмінні розрізняти звуки мови, виокремлювати їх у потоці мовлення і з'єднувати, правильно вимовляти.

   Щоб написати слово, дитині необхідно:

- визначити його звукову структуру, послідовність і місце кожного звуку;

- відтворити за допомогою рухів руки букву.

   Щоб написати речення, необхідно  його збудувати в умі, проговорити, зберегти потрібний порядок написання, розбити речення на складові його слова, позначити межі кожного слова.

У цей час установлено, що порушення письма й читання в дітей найчастіше виникають у результаті загального недорозвинення всіх компонентів мовлення: фонетико-фонематичного й лексико-граматичного. Це пояснюється тим, що діти недостатньо розрізняють на слух фонеми, близькі по артикуляційних або акустичних ознаках. Крім того, володіючи вкрай обмеженим словниковим запасом, дитина не розуміє значень деяких навіть най простіших слів і тому спотворює їх, пропускає, заміняє. Недостатня сформованість граматичного порядку мовлення приведе до пропусків, замін або перекручувань речень, до помилок у керуванні і узгодженні й ін. Вчителі початкових класів з досвіду своєї роботи знають, що в класі може бути до 30% учнів, що мають різні порушення письма.

Наявність стійких помилок такого типу говорить про те, що у дитини частково порушений процес писання – дисграфія. Дисграфія (від грец. dis  - префікс, який означає розлад, і grapho - пишу) це часткові специфічні розлади процесу письма. Проявляються в нестійких оптико-просторових образах букв, у перекрученнях звуко-складового наповнення слова і структури речення. В основі дисграфії у дітей лежить недорозвиненість усної мови (крім оптичної форми), зокрема неповноцінність фонематичного слуху, і недоліки вимовлення, які перешкоджають оволодінню фонетичним (звуковим) складом слова. Найскладніший ступінь цього порушення  -аграфія - являє собою повну нездатність до оволодіння навичками письма.

   На жаль, багато батьків, а іноді і вчителі відносять ці помилки до неуважності. У кращому випадку вчитель рекомендує батькам писати з дитиною більше диктантів. І тоді настає важкий період і для батьків, і для дітей. У дитини виникає негативне ставлення до письма, до предмета, до школи. Щоб уникнути цього, проаналізуйте помилки дитини. Якщо такі «безглузді» помилки не випадкові, а повторюються регулярно, то дитині необхідно звернутися за консультацією до логопеда.

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень