Коротко про пропріоцепцію
У звичайному житті ми не помічаємо безлічі імпульсів, що йдуть від м'язів, суглобів, як і не помічаємо контроль над положенням тіла або тонусом м'язів.
У наших м'язах, суглобах, шкірі і сполучних тканинах є нервові рецептори - пропріоцептори. Вони реагують на будь-які зміни положення тіла і відправляють сигнали в мозок, а він, у свою чергу, відсилає команди м'язам. Часто це відбувається настільки швидко, що схоже на рефлекс.
Завдяки пропріоцепторам у нас є:
почуття положення , за рахунок якого ми відчуваємо, в якому становищі перебувають суглоби і як наше тіло розташоване в просторі;
почуття руху, завдяки якому ми знаємо, як переміщаються наші суглоби, коли ми рухаємося самі і коли щось рухає нас;
почуття сили , яке підказує нам, як сильно треба напружитися, щоб утриматися в потрібному положенні.
В наш час у дітей часто спостерігається «разбалансування» в рухах - дитина ніби не відчуває своє тіло.
Надзвичайно важливо розвивати відчуття власного тіла у дітей з раннього віку.
Пропріоцепція — це спроможність орієнтуватися
у своєму тілі та у просторі,
а отже, це здатність не губитися у класі, школі та на аркуші паперу — де праворуч, де ліворуч, де верх, де низ.
Це також координація одночасних дій: чути і писати, бачити і змальовувати.
Звісно, усі діти розвиваються по-різному, але у 5 років у більшості дітей ці функції ще недостатньо розвинуті. А розвиваються вони тільки через просторову гру.
Для розвитку у дитини пропріоцепції та кінестетики корисними є обійми, масажі, нескладні фізичні вправи, кружляння дитини за руки, гойдання на різних гойдалках та каруселях відповідно до віку та стану здоров'я тощо.
А тепер деякі приклади ігор, які допоможуть подолати пропріорецептивні порушення:
Розминка суглобів. Покладіть свою руку на передпліччя дитини, а іншу на його плече. Повільно натискайте біля ліктя вперед і назад. Розімніть коліно і плече. Натискайте на голову. Випрямляйте і згинайте пальці рук, лікті, коліна, щиколотки. Ця техніка розтягування і згинання дуже ефективна.
Стискання тіла. Сядьте на підлогу за спиною вашої дитини, широко розставте ноги, потім обхопіть його ногами, обхопіть руками коліна дитини, притисніть їх до грудей і міцно стисніть. Тримайте дитину міцно, покачайте його туди-сюди.
Піднімайте і тягніть важкий вантаж, дайте дитині носити пляшки з напоями на пікнік, кошики з білизною, пакети з продуктами.
"Тягни-штовхай" Давайте дитині штовхати і тягнути візок з продуктами. Нехай він возить коляску, тягає пісок і граблі, штовхає важкі коробки, возить друзів на санках або тягне навантажені візки.
Висіти на руках. Повісьте перекладину в двірному отворі або водіть дитину в парк, де є дитячі поперечини і турніки. Коли дитина переміщається по поперечинах на руках, він розвиває силу рук і верхньої частини тіла.
"Мурашині стежки" Покладіть щось важке на спину дитини і дозвольте йому походити з важким панциром на спині.
"Ведмежі обійми" Кожному необхідно дванадцять обіймів в день.
"Пересипайко" Дайте дитині пересипати щось сипуче, переливати воду з однієї ємності в іншу.
Відкривання дверей. Важко? Вашій дитині необхідна практика. Не поспішайте, нехай він робить все самостійно.
️"Спинка до спинки". Сядьте на підлозі, притулившись спиною один до одного. Упершись ногами в підлогу встаньте, спираючись на спину один одного.
"Бульдозер" Дитина штовхає по підлозі за допомогою рук, голови, плечей, спини або ніг, щось важке або навантажене (наприклад коробку)
"Армреслінг" Ви сильніше своєї дитину, але дозвольте йому перемогти кілька разів.
Грайте з дитиною, і ніякі труднощі не стануть їй на заваді!
джерело: https://www.facebook.com/alexandra.bagmut