A A A K K K
для людей з порушеннями зору
ІРЦ Іллінівської ОТГ

Як збагатити словниковий запас дитини

Дата: 02.04.2024 10:51
Кількість переглядів: 19

Успішне збагачення, уточнення й активізація словникового запасу дошкільника можуть бути забезпечені шляхом застосування цілого ряду спеціальних вправ, з-поміж яких найпродуктивнішими є словниково-логічні. Їх результативність полягає не тільки в кількісному нарощенні словникового запасу дитини, а й у її загальному розумовому розвитку, в умінні самостійно розв'язувати логічні задачі.

Наприклад, знаючи, що малина, смородина, аґрус - це кущові ягоди, дитина легко віднесе до них за зовнішніми ознаками і ті, які побачить уперше, скажімо, калину, чорноплідну горобину тощо. Або, маючи в своєму словниковому запасі поняття музичні інструменти, вона самостійно буде відносити до цієї лексико-логічної сукупності кожен із заново почутих і побачених інструментів, які в той чи інший спосіб відтворюють музичні звуки.

Отже, словниково-логічні вправи на взаємне співвідношення родових (загальних) і видових (часткових) понять, на вилучення «зайвого» з ряду однорідних понять (слів), на доповнення, поширення логічного ряду, на протиставлення предметів за певними ознаками є одним із простих для застосування навіть у домашніх умовах і водночас дуже ефективних засобів загально-розумового і, зокрема, мовленнєвого розвитку дошкільників.

Приклад ряду найдоступніших для 5-6-річних дітей загальних (родових) назв, коло яких можна поступово розширювати за рахунок усе нових видових, більш конкретних найменувань чи ознак:
гриби - це опеньки, лисички, маслюки, моховики, підосичники ...
ягоди - це малина, смородина, ожина. полуниця, суниця ...
Перелік цих логічних рядів можна продовжити такими родовими назвами, як: взуття, навчальне приладдя, посуд, птахи, комахи, звiрi, музичні інструменти, квіти, дерева, кущі тощо.

Треба не забувати, що під поняття родові i видові назви підпадають i прикметникові форми, що характеризують вiдомi дiтям предмети з рiзних cторін: кольору, смаку, розмiру, форми, ваги, фiзичних якостей, за матерiалом тощо.

Користуючись назвами ознак предметiв, можна пропонувати дітям виконати цілий ряд словниково-логiчних вправ, в основі яких лежать розумовi операцii зiставлення та протиставлення, вилучення «зайвого», продовження логiчних рядiв, всебiчної характеристики добре вiдомих дiтям предметiв, наприклад:
 Продовжити речення:
Помiдор червоний, а огірок - ...
Перець гiркий, а лимон - ...
 Поміркуй і скажи, що чим роблять:
Ручкою пишуть, а пензликом ...
Пилкою пиляють, а сокирою ...
Вилучи «зайве» слово:
Зозуля, синиця, горобець, метелик, шпак.
Олівець, пенал, ручка, зошит, молоток, лінійка.
Упізнай предмет за цими словами:
Він білий, солодкий, крихкий (цукор).
Вона рідка, прозора, смачна, чиста, джерельна (вода).


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень