Методика Нумікон - універсальний спосіб навчити математики дитину з ООП
Числа – доволі абстрактна категорія для малечі, а вивчити їх може бути не легко. Особливо для дітей з особливими освітніми потребами. Як полегшити занурення малечі у світ математики та зробити викладання інклюзивним та ефективнішим? Відповідь – нумікон!
Нумікон – дієвий та інклюзивний підхід до викладання математики, розроблений Оксфордським університетом. Він розвиває математичні навички та задіює одразу декілька органів чуття (мультисенсорний метод). Принцип наочності втілюється у нуміконі повної мірою: розмаїття фігурок, що символізують числа, сприяють якісному засвоєнню основ математики, розвитку дрібної моторики рук, уяви, логічного мислення та пам’яті. Вкрай актуальною така методика є для роботи з дітьми, які мають порушення розумового розвитку, дітьми з розладами аутичного спектра, з синдромом Дауна, гіперактивністю тощо.
Як працює?
Основа Нумікону – різнокольорові фігурки з отворами, де останні демонструють числа від 1 до 10. Коли фігури стають у ряд, як на малюнку нижче, школярам легше побачити зв’язок між числами («на один більше», «на один менше») та зрозуміти відмінність між ними.
Математичні уроки перетворяться на гру-конструктор! Гра допомагає дітям не тільки навчитися арифметики, але й сформувати поняття про розміри та їх різницю, розвинути просторові уявлення, використовуючи завдання з конструювання та орієнтації на білій дошці тощо. Поза тим, за допомогою конструктора можна легко пояснити такі математичні дії:
- Додавання
- Віднімання
- Множення
- Ділення
Давайте розглянемо принцип дії нумікону на простому прикладі: 4-3=1. Запропонуйте дітям взяти деталь із чотирма отворами, та покласти на неї деталь із трьома отворами. У результаті четвірка матиме один незаповнений отвір іншого кольору (залежить від кольору конструкції-основи виробника). Потім запропонуйте малечі порахувати:
- кількість отворів у більшій конструкції;
- кількість отворів у меншій;
- незаповнений отвір із кольором, що відрізняється.
Отже, школярі наочно побачать зв’язок між числами, а також зрозуміють принцип математичної дії.
Коли ми даємо дітям щось матеріальне, що вони буквально можуть «помацати», їхня упевненість у собі зростає: понад 90% вчителів-практиків вважають, що нумікон позитивно впливає на навчання дітей.
Як імплементувати у навчальний процес?
Орієнтуючись на досвід вчителів-практиків, можна виділити такі необхідні етапи роботи з нуміконом:
- етап ознайомлення у грі: діти дізнаються, що деталі мають різний колір і розмір, що кожна форма має різну кількість отворів;
- конструктивний етап передбачає усвідомлення того, що кожне наступне число більше попереднього на один отвір, тобто на одиницю. Тут відбувається підготовка до освоєння операцій додавання і віднімання;
- рахунковий етап: навчання числовій назві форм, знайомство з цифрами, навчання простому перерахунку отворів у формах;
- етап операцій: дітям пропонується з’єднати дві деталі та визначити на яку деталь вони тепер схожі, а щоб перевірити результат, діти можуть взяти деталь і прикласти зверху «суми».
Де знайти Нумікон?
Хоча ця гра була вигадана в Англії, знайти її на полицях українських магазинів доволі легко. Про економні варіанти придбання Нумікона розповіла Марія Утніна під час вебінару «Numicon (Нумікон): проста математика для всіх»
Також в інтернеті легко знайти варіанти для створення розвивальної гри власноруч. У цьому допоможуть розробки фігурок-конструкцій від 1-10 та від 10-20. Також можна використати і англомовні розробки (як робочі зошити).
Що важливо пам’ятати?
Нумікон створює єдиний інклюзивний простір! Дозволяє організувати роботу одночасно з декількома дітьми, які мають різний рівень розвитку. Школярі, у яких не виникає труднощів під час рахункових операцій з фігурами, відкриють для себе цікаву математику. Інші ж зможуть наочно порівняти форми, обвести їх по контуру тощо. Тобто можна запропонувати учням колективне виконання вправ, де кожне завдання відповідатиме рівню можливостей та потребам будь-якої дитини.
Нумікон дає можливість рухатися далі у світ математики та спиратися не тільки на наочність, а й на уявлення про форми та числа! Під час організації занять із нуміконом діти можуть по-різному взаємодіяти з фігурами. Якщо у школярів виникають труднощі, можна запропонувати взаємодію з формами в альтернативний розвивальний спосіб:
- закопувати їх у пісок;
- бавитися у воді;
- шукати на дотик у «Чарівному мішечку»;
- гратися формами з заплющеними очима, порівнюючи та підбираючи фігуркам необхідні назви.
Це допоможе сформувати не тільки візуальні й тактильні уявлення про конструкції, але й закріпити образи, асоціації деталей із відповідними числами.