A A A K K K
для людей з порушеннями зору
ІРЦ Іллінівської ОТГ

Поради логопеда батькам майбутніх першокласників

Дата: 09.12.2024 08:13
Кількість переглядів: 27

Виховання правильного мовлення в дітей є актуальним на сьогоднішній день завданнямнашогосуспільства, зокрема, вчителів, вихователів, логопедів та особливо батьків.

Своєчасналогопедичнадопомогадітямізмовленнєвимивадами є однією з передумовїхуспішногонавчання в школі. Мета логопедичних занять полягає в подоланніпорушенихмовленнєвих і слуховихнавичок та у вихованнічіткоговиразногомовлення.

Щобкорекційна робота булаефективною, необхіднаспівпрацябатьківіз логопедом. Адже батьки такожпроводять роботу з усуненнявадзвуковимови і фонематичного сприйняття при наявностіконсультації логопеда. Якщоуснемовленнядитинаопанувалаще перед школою, то писемнимїйщеналежитьоволодіти. Чим кращерозвиненеуснемовлення, тимлегше буде опануватичитання й письмо.

У багатьохдітей часто спостерігаєтьсянерідковираженевідставання у мовленнєвомурозвитку, яке в дошкільномувіцізазвичай не привертає до себе особливоїувагибатьків, проте в подальшомуможеперешкодитиякісномунавчанню і призвести до появиспецифічнихпомилок, зокрема на уроках  українськоїмови.

Дужеважливовиявитинавітьнайнезначнішівідхиленнямовленнєвогорозвитку та виправитиїхдо початкунавчаннядитиниграмоти. Батькам слід знати, що при нормальному мовленнєвомурозвиткувсінедоліки у вимовізвуківдошкільникомповиннізникнути не пізнішеп’ятирічноговіку.

Однією з необхідних умов опануванняграмоти є чіткерозрізненнядитиноювсіхзвуківмови на слух. Запис будь-якого слова передбачаєуміннявизначитикожен звук та склад по черзі і позначитиїхвідповідними буквами. Якщо ж деякі звуки здаютьсямалюковіоднаковими, то йомуважковибирати  під час письма букви, відповідніцим звукам. Наприклад, у разінерозрізнення на слух пари звуків  [б] [п] дитина не знатиме, яка перша буква Б або П – має бути написана в словах «булка», «буряк», «пилка».

Для перевіркислуховоїдиференціаціїзвуківдоберіть картинки, на якихзображенерозрізняєтьсялише одним приголосним звуком, якийслідперевірити. Дитинаможерозрізнити слова (наприклад, «шапка» і «сапка», «коза» і «коса», «ніч і «піч») лише за умовисформованості фонематичного сприймання, чіткоїдиференціаціїзвуків.

Звернітьувагу, що за нормального мовленнєвогорозвиткурозрізненнявсіхзвуків на слух, а отже, і правильнийвибір картинки за змістом, доступнийдітям з дворічноговіку. Крім того, важливо знати, щонерозрізненнядитиноюдеякихзвуків на слух є основною причиною  їхзаміни в усномумовленні, а надалі – й на письмі. Пропонуюдеякіігри, щостануть вам у пригоді.

 

Гра «Спіймай звук»

Дорослийчіткопромовляєпідібрані слова, малюкмаєплеснути в долоні, якщо в словіпочуєзаздалегідьвизначений звук. При цьому в запропонованих словах не повинно бути іншихподібних за вимовоюзвуків. Обраний для відпрацювання звук треба виголошуватидещопідкреслено.

Гра «Абетка»

Дитина разом іздорослимпридумують та називають слова на кожен звук у абетціможнавлаштуватизмагання, хтоназвебільшеслів.

Гра «Ланцюжокслів»

Коженучасникгри (сім’я) називає слово, на той звук, якийбув останній у попередньомуслові.  Таким чином привертаємоувагу на виокремленнянеобхідного за умовамигри звука і спонукаємо на підбір слова, в якомуцей звук буде попереду.

Гра «Зіпсований телефон»

Усі, звісно ж, пам’ятаютьгрузісвогодитинства. Вона якнайкращепідходить для розвитку фонематичного слуху в дошкільників.

Вправа – тест «Пиши знаками»

Вправакорисна для визначеннярівня фонематичного слуху. Запропонуйтедитинізаписати слово, але не буквами, а позначками:

Голосні звуки кружечком.

Приголоснітверді звуки рискою 

Приголоснім’які звуки двома рисками =

Скількизвуків у слові, скільки і позначок!!!

 

Наприклад, слово «суп» слідзаписати так: риска, кружечок, риска. А слово «сік» слідзаписати так: дві риски, кружечок, риска. Після того, як всіпереконалися, щодитиназрозумілазавдання, продиктуйте слова (мак, зуб, лак, лук, сім, оса, око, сом), а вона запишеїх на аркушіпаперу у вигляді «шифру». Пізнішеможнабрати слова двоскладові, трискладові і більше.

Всізапропоновані і подібні ним вправипотрібнопрактикувати, доки дитина не навчиться легко справлятисязівсімазавданнями. Лише за цієїумовиможна бути впевненим в тому, щомайбутній школяр навчивсярозрізняти звуки на слух, а отже, і навчанняграмоти не буде для ньогоскладним.

Бажаюуспіху!

 

 

 

Порушенняписемногомовлення у дітей

 

Вашійдитинізапропонувалилогопедичнізаняття. Ви здивовані?  Дуже часто доводиться чути: “Моя дитинавимовляєвсі звуки”, “Навіщо  нам логопед?”, “У нас є репетитор”(І це у другому класі). Не поспішайтевідмовлятись. Перш за все,  з’ясуйте причину, з якої Вам рекомендувалилогопедичнізаняття. Часто батьки єдиноюмовленнєвоюпатологієювважають вади звуковимови.

Як відомо, мовленнябуваєусне та писемне. До писемногомовленняналежитьчитання та письмо. У початковійшколівміннячитати і писати є основною метою, щоб у подальшомунавчанніцінавики стали знаряддям до оволодінняіншими  науками. Можливо, Ваша дитина до школивиправилавсінедолікиусногомовлення, можливо, щосьвід Вас приховалось, стало звичним і непомітним, але у мовленніписьмовомувиникаютьпроблеми  увиглядістійких і типовихпомилок.

Звернімось до помилок на письмі. Цеможуть бути стійкі пропуски голоснихчиприголосних букв, перестановки букв у словах, пропуски та перестановки складів, додавання букв і складів у слова. Цеможуть бути стійкізамінидзвінких і глухих, твердих і м’якихприголосних, заміниголосних, свистячих та шиплячих, африкатів та їхкомпонентів. Цеможуть бути неправильно написанібукви і спотворенонаписаніречення. Це все дає Вам повне право звернутись до шкільного логопеда. Фахівцівважають, щопопередня дефектна вимова на внутрішньомурівніможезатримуватись до двохроків.

На жаль, багатобатьків  вважаютьтакіпомилкибезглуздими, викликанимиособистимиякостямидитини: грайливістю, неуважністю та ін. Насправді, в основіподібнихпомилок лежать більшсерйозні причини. Письмо формуєтьсятільки в процесіцілеспрямованогонавчання. Специфічнірозлади письма маютьназву “дисграфія”. Виділяютьдекількавидів «дисграфії» і кожна з них маєсвоїстійкі, специфічніпомилки.

Моя мета полягає не у знайомстві з видами дисграфій, а у привертанніВашоїуваги до стійких, типових, “цікавих”, “дивних” помилоку роботахВашоїдитини. Розібратись, яка саме форма дисграфії, допоможеочнаконсультація з логопедом. За характером помилоквчитель-логопед визначить, якісамепроцеси не сформовані і допоможедитиніпевнимивправамиїхсформувати.

Учитель-логопед не дублюєвчителя, вінвиконує свою роботу з корекціїпевнихдефектівмовлення, закладає фундамент для успішногозасвоєннядітьмишкільноїпрограми. Заняття з логопедом – це не урок. Завданням логопеда є не оцінказнаньдитини, а допомогаїй.

Китайцікажуть: “Не бійся, що не знаєш, бійся, що не вчишся”. Ми всібоїмосяпомилок, а нашідіти особливо. Компенсаторніможливостідітейдоситьвеликі. Логопед виявить не лишеслабкісторони, щоб знати з чимпрацювати, але і сильні – на які треба спиратись. Логопедичнізаняття, розвиваючимовлення, розвивають і психічніфункції, і внутрішнійсвітдитини, роблятьїївпевненою у собі.

Молодшішколяріполюбляютьміркувати і грати, розгадувати загадки і розкриватитаємниці. Вони прагнуть до пригод.

Логопед завждипрагнезберегтицюзацікавленість у заняттях і зробитиїх максимально корисними. Не ставтесь до занять, як до чогосьдругорядного. Вашим дітямдужепотрібна Ваша увага і розуміння проблем, а логопеду співпраця та допомога, щобякісновиправитивсінедоліки.

Чому коли у дитинищось не вдається у навчанні, Ви її сварите, примушуєтепереписуватикількаразівдомашнєзавдання, тим самим доводячиїї до неврозів і не бачитеможливостейпітиіншим шляхом?

Можливо, саме Ваша дитина буде розумніше, успішніше, впевненіше у собі. На сходікажуть: “Яким би не бувдовгим шлях, вінзавждипочинається з першого кроку”.

 

ПОРАДИ ЛОГОПЕДА

 

Важлива роль у формуванніособистостідитини, зокрема у розвиткуїїмовлення, належитьсім`ї. Аджеперші слова, першіреченнядитинавимовляє в коліблизьких людей – батька, матері, бабусі, дідуся. Якщо ми любимо свою дитину, бажаємоїй добра та світлоїдолі, невжебайдужепоставимося до труднощів, якізгодомспричинюють вади мовлення! Вчасне не виправленнямовленнєвихвадпризводить до порушеньрозвиткудитини, спричиняєтруднощі у сприйманні та аналізі, як навчальногоматеріалу, так і реальнихподій. От чому логопед завждипопереджаєбатьків, намагаючисьзастерегтиїхвідлегковажногоставлення до проблем мовленняїхньогомалюка.

Та особливо негативно на стан мовидитини та подальше якісненавчання у школівпливаєвідмовабатьківвідлогопедичноїгрупи, тобтовідкваліфікаційної та систематичної, якісноїдопомоги логопеда у дитячомусадочку.

 

У світізвуків

Наше мовленняскладаєтьсяіззвуків. Правильно вимовляти звуки рідноїмовидитинамаєнавчитися до школи. Важливимзавданняммовленнєвогорозвиткудітей є вихованнязвуковоїкультуримовлення. Поняттязвуковоїкультуримовленнядосить складне і широке, вономіститьцілий ряд важливихкомпонентів: чіткуартикуляціюзвуківрідноїмови, фонетичну і орфоепічнуправильністьмовлення, правильнемовленнєведихання, силу голосу, темп і тембр мовлення, інтонаційнізасобивиразності (наголос, логічні паузи, ритм), фонематичний слух. У шкільномувіціпростежується неправильна вимовадитиноюзвуків. Цецілкомзакономірнеявище. Але більшістьдітей не можесамостійноопануватиправильнузвуковимову, отже, потребуєдопомогидорослих. Не всі батьки приділяютьцьомусерйознуувагу. Деяківважають, щонастане час, і дитина сама навчитьсяговорити. Якщо ж дитинапродовжує і за рік-два говорити з помилками, вони дивуються: «Чому ж тидосі не навчивсяговорити правильно?». Допомогудітямізсерйознимивадамимовленнянадаютьспеціалісти – вчителі-логопеди. Щобсвоєчасновиправитизвуковимовудітей, батьки мають знати ті вади, якінайчастішезустрічаються у шкільномувіці. Розрізняютьтаківидинеправильноївимови: пропуск звуків, заміназвуків, спотвореннязвуків.

Чиста і правильна звуковимовазалежитьвідбагатьохчинників. Значну роль відіграютьіндивідуальніособливостідитини, стан їїпсихічногорозвитку. Недолікивимовизвуківможуть бути зумовленіпошкодженням центрального абопериферійноговідділівмовленнєвогоапаратувнаслідокінфекційних хвороб абовродженихвад. У таких випадкахпотрібневтручанняще й спеціалістів – лікарів.

 

Поради батькам

  • Не повторюйте за дитиноюнеправильноївимовизвуків;
  • Розмовляйте з дитиною, правильно вимовляючи слова;
  • Своєчасновиправляйтенеправильнузвуковимовудитини;
  • Якщомовленнявашоїдитининечітке і незрозуміле для оточення, зверніться до вчителя-логопеда;
  • Вірші, чистомовки, скоромовкистанутьнадійнимипомічниками у вихованні правильного і виразногомовлення.
  • Чивміє ваша дитинавідповідати на запитання, звертатисяіззапитанням? Чивмієрозповісти про побачене? Усіцімовленнєвізвичкидужепотрібнібудуть у школі.
  • Змалкудитинівартоспілкуватися з людьми, ділитисясвоїми думками і враженнями. Розмовадорослих з дитиноюмаєособливезначення, вона впливає на розвитокмовлення і загальнийрозумовийрозвиток. Діти, з якими батьки багато і вдумливоговорять, розвиваютьсяшвидше і маютьправильнемовлення.
  • Використовуйтекожнувільнухвилинку для розмови з дитиною;
  • Пам’ятайте, щоголовними й провіднимиспіврозмовниками в родині є мати, батько, дідусьчи бабуся.
  • Запропонуйтедитинізмагання «Чия казкакраща?», «Чия розповідькраща?» (з участюусіхчленівсім`ї).

 

 

  • Готовність дитини до школи: ТОП поради логопеда для батьків. Поради  логопеда. Діти. Здоров'я - Новини Рівного. Відео on-line. Все про  телекомпанію - Телеканал «Рівне 1»

« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень