Розвиток сенсорних відчуттів у діток з ООП
Вправи, які допомагають вчитися сприймати та розрізняти зорові, слухові, нюхові, смакові, дотикові відчуття; вміти використовувати свої вміння та знання в повсякденному житті; розвивати весь спектр сенсорних відчуттів, накопичувати їх та ліквідовувати їх дефіцит. Розвивати сенсорні відчуття, дрібну та загальну моторику, увагу, пам’ять, уяву; виховувати інтерес до навчання та пізнання оточуючого світу.
Кожна вправа має подвійну мету: актуальний рух дитини і робота на перспективу. При виконанні вправ дитина отримує найрізноманітніші сенсорні відчуття, накопичує їх і ліквідовує сенсорний дефіцит, Вправи, які розвивають зорове сприйняття складені із фрагментів різних розмірів (довжина, висота, ширина), форм і кольорів. Тактильні вправи забезпечують розвиток сприйняття фактури, форми, ваги, температури.
- Розминка для очей.
Закрий очі на кілька секунд, а потім, розкрийте їх широко і спрямуйте погляд на точку, розташовану за комп’ютером.
Затримай на кілька секунд, а потім повторіть все спочатку.
Кругові рухи очима, які можна виконувати, як закритими, так і відкритими століттями. Рухи робіть спочатку за годинниковою стрілкою, а потім проти неї. Не варто робити все швидко, беріть за основу годинник, спочатку рухайтеся як секундна, а потім, як хвилинна стрілка.
- Вправа – візуалізація «Слухаю тишу».
Закрити очі і послідовно послухати звуки на вулиці за вікном, потім в кімнаті, своє дихання, серцебиття.
- Арт-терапевтична вправа «Метафоричний автопортрет». Обговорення за малюнком.
Пропоную дитині зобразити себе у вигляді якогось предмету, тварини чи рослини. Після створення такого образу дитину просять скласти оповідання про нього від І-ої особи.
ВПРАВА «Я ВЕЛИКЕ, СИЛЬНЕ ТА МІЦНЕ ДЕРЕВО»
- Вправи – ігри для розвитку сенсорного відчуття:
ТАКТИЛЬНІ (ШКІРЯНІ ВІДЧУТТЯ).
Цікаві дитині гри з фольгою. Її можна спочатку зім’яти, зробивши з неї кульку, потім знову розгладити.
Слово «фольга» з латинської означає «блискуча». Фольгу часто застосовують в електротехніці. І алюмінієва фольга використовується в харчовій (для упаковки) та фармацевтичній промисловості. У будівництві, фольга служить тепло і пароізоляційним матеріалом.
Грайте з шишками, колючими каштанами, ребристими волоськими горіхами і гладкими жолудями. Корисно також грати з різними крупами: опускати ручки в коробку і шукати заховану маленьку іграшку. Можна порадити грати з камінчиками, сухим і мокрим піском, з глиною, пластиліном, тістом із муки та солі.
Звертаю увагу дитини на холодний сніг або сік з холодильника і гарячий чай, гарячі батареї, вогонь на плиті. При купанні звертайте увагу малюка до температури води в крані й ванні; можна в один тазік налити теплу воду, в інший прохолодну і поперемінно опускати ручки або ніжки.
Дуже цікавими для дитини будуть відчуття гуашеві фарби на ручках, животі, спинці. Особливо здорово, якщо у ванній кімнаті є дзеркало, і можна подивитися на себе з усіх боків.
Корисні самомасаж і взаємний масаж рук, ніг, спини за допомогою масажних щіток, махрових рукавичок, колесікового масажера, масажного валика для ніг та ін.
Тактильна чутливість нерівномірно розподілена по всьому тілу. Найбільшою вона є на слизовій оболонці язика, губ, на долонях і кінчиках пальців. У взаємодії людини з навколишнім середовищем тактильні відчуття відіграють велику роль.
Тактильні відчуття відображають важливі властивості предметів об’єктивного світу: рівність, шершавість, твердість, м’якість, сухість, вологість тощо (пропоную торкнутися снігу, крему, водички, шишці, грецькому горіхові, фользі, ПОТРИМАТИ У РУКАХ – масажний м’ячик, пластмасові цеглинки, йоржисті пластмасові колючки, пластилін).
СМАКОВІ ВІДЧУТТЯ
Смакові відчуття тісно пов’язані з нюховими, їх поєднує спільна роль у процесі харчування. Органом смаку є язик. Виділяють чотири основні якості смакових подразників: кисле, солодке, гірке, солоне.
- Навести приклади такої їжі (кисле, солодке, гірке та солоне)?
Як вважають дослідники, із комбінації цих чотирьох відчуттів, до яких приєднуються мускульні рухи язика, і виникає гама смакових відчуттів.
- Уяви, будь ласка, що ти їси цукерку, яка вона на смак?
- А солоний огірок? Кефір, який на смак?
- А мед, який на смак? Наведи свої приклади іжі за смаковими відчуттями.
НЮХОВІ ВІДЧУТТЯ
Гра «Коробочка із запахами»
Матеріал: коробочки або банки, наповнені гостро пахучими речовинами, кавою, какао, приправами, милом, духами, квітами.
Гра «Пригадай, як вони пахнуть»
Дітям пропонують по малюнкам із зображенням різних предметів і явищ (акварельні фарби, ялинова гілка, сильний дощ, диня, кава, огірок, мило, шампунь, гілочка суниці і ін.) пригадати, як вони пахнуть, і пояснити словами.
ВПРАВА «Тополя, берізка», «Квадрат, трикутник, коло».
ЗОРОВІ ВІДЧУТТЯ
Формуються в результаті зіткнення світлових променів з сітківкою ока. Вона – то і є рецептором, на який виявляється вплив!
Відчуття можуть виникнути різні. Так, один і той же подразник надає різний вплив на людей: якась людина при вигляді підбігаючої до нього собаки обережно поверне в бік, інший спокійно пройде повз. Сила впливу подразника на нервову систему залежить від розвитку емоційної сфери та індивідуальних особливостей.
СЛУХОВІ ВІДЧУТТЯ
Слухові відчуття виникають допомогою спеціальних подразників – слухових хвиль, які поширюють коливання звуку. Слухові відчуття, які може вловити, людський аналізатор складається з трьох типів – мовленнєві, музичні та шуми.
- Які у тебе виникають відчуття, коли ти чуєш людську мову?
- А звук музичних інструментів?
- А просто музика (природи, дощу, чи ківтів)?
“Вгадай на дотик, з чого зроблений цей предмет”
Дитині пропонують на дотик визначити, з чого виготовлені різні предмети: скляний стакан, дерев’яний брусок, залізна лопатка, пластмасова пляшка, пухнаста іграшка, шкіряні рукавички, гумовий м’яч, глиняна ваза та ін.
“Дізнайся предмет по контуру”
Дитині зав’язують очі і дають в руки вирізану з картону фігуру (це може бути зайчик, ялинка, пірамідка, будиночок, рибка, пташка). Питають, що це за предмет. Прибирають фігуру, розв’язують очі і просять по пам’яті намалювати її, порівняти малюнок з контуром, обвести фігуру.
“Відгадай цифру” (літеру)
На спині дитини зворотною стороною олівця (або пальцем) пишуть цифру (букву). Дитина повинна визначити, що це за символ.
- Вправа « Спільне та відмінне»
Мета: розвивати вміння виділяти спільні та відмінні ознаки.
Учням пропонується знайти спільне та відмінне у таких предметах:
• поїзд і літак;
• озеро і річка;
• сосна і береза;
• лижі і ковзани.
- Рухлива гра «Чотири стихії»
Мета: розвивати увагу, пов’язану із координацією слухового та рухового аналізаторів.
На вимовлене психологом слово «земля», всі повинні опустити руки вниз; «вода» ? витягнути руки вперед; «повітря» ? піднести руки вгору; «вогонь» ? виконувати обертальні рухи витягнутими вперед руками. Той хто помилився ? вибуває з гри.
- Вправа на розвиток логічного мислення
- Релаксація «Паросток».
В. п. – присядки. Дитина уявляє себе маленьким паростком, який тільки пробився крізь поверхню землі. Паросток росте, тягнеться до лагідного теплого сонця, поступово розправляє свої молоді листочки. Психолог говорить: «Я допоможу тобі рости, рахуючи до п’яти , а ти спробуй рівномірно розподілити стадії росту»,
- на рахунок «один» – повільно випрямляються ноги;
- на рахунок «два» – ноги продовжують випрямлятися, поступово розслабляються руки;
- на рахунок «три» – поступово вирівнюється хребет;
- на рахунок «чотири» – розводяться плечі та вирівнюється шия;
на рахунок «п’ять» – руки підіймаються вгору, погляд спрямовується до сонця, неба.